• 1399/08/24 - 10:53
  • تعداد بازدید خبر : 93
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

به مناسبت ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۴ آبان ماه ۹۹ روز جهانی دیابت

مصاحبه ای با عنوان دیابت و بارداری در دوران بحران کووید ۱۹، بمناسبت روز جهانی دیابت، با خانم دکتر اعتضادی صورت گرفت.


به گزارش روابط عمومی مرکز الزهرا(س) رشت: خانم دکتر اعتضادی_متخصص زنان و زایمان در رابطه با کووید ۱۹ و استراتژی های مراقبت شخصی در خانمهای باردار با دیابت بارداری(GDM) بیان کرد:
در اواخر ۲۰۱۹ کرونا ویروس جدید به نام کووید ۱۹ با شیوع در ۲۱۳ کشور به مشکل بهداشتی جهانی (پاندمی)تبدیل شد.
عفونت ویروسی کووید ۱۹ از طریق ذرات تنفسی الوده منتقل می شود و علایم بالینی به صورت تب ، سرفه،تنگی نفس شروع می شود که می تواند منجر به نومونی و سندرم دیسترس تنفسی و اسیب چند ارگانی شود.

وی ادامه داد: بیشترین افراد مستعد ابتلا به این عفونت کسانی هستند که بیماری زمینه ای مزمن دارند همچنین در خانمهای باردار ریسک افزایش یافته عفونت به علت تغییرات فیزیولوژیک در سیستم تنفسی،غدد،ایمنی و قلبی عروقی را شاهد هستیم. 

دکتر اعتضادی اظهار داشت: عوارض بارداری مانند دیابت بارداری ریسک مضاعف برای ابتلا به کووید ۱۹ را ایجاد میکنند. دیابت بارداری به صورت اختلال تحمل گلوکز که برای اولین بار طی بارداری آغاز یا تشخیص داده می شود تعریف می شود و حدود ۱ تا ۲۸ درصد خانمهای باردار را درگیر میکند.شیوع دیابت بارداری در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه رو به افزایش است و باعث عوارض مادری و جنینی طی بارداری میشود. 

وی خاطر نشان کرد: چک دقیق روزانه قند خون، ویزیت های بالینی منظم و برنامه زندگی سالم به کنترل این بیماری و عوارض ان کمک میکند.
زمانیکه فرد مبتلا به دیابت بارداری فاصله اجتماعی را رعایت میکند یا قرنطینه میشود مواجهه با ویروس در این فرد به شدت کاهش می یابد از طرف دیگر به دلیل قرنطینه امکان دریافت مراقبت های حضوری,فعالیت فیزیکی ،دریافت دارو (انسواین)کاهش‌میابد که میتواند منجر به عدم کنترل قند خون شود لذا در چنین شرایطی استراتژی های مراقبت شخصی (self care) یکی از اقدامات مهم و اساسی می باشد.

این متخصص زنان با بیان اینکه مراقبت شخصی در دیابت بارداری طی پاندمی کووید ۱۹ با مراقبت شخصی در شرایط غیر پاندمی متفاوت است به دلیل عوارض بارداری بیشتر در بیماران با دیابت بارداری مبتلا به کووید ۱۹ مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی ,احتمال سزارین و مرگ و میر پریناتال ارایه خدمات برای این افراد باید با رعایت فاصله اجتماعی ،استفاده مناسب از تجهیزات حفاظت شخصی و درمان از راه دور (telemedicine)باشد.

در پایان دکتر اعتضادی_ متخصص زنان و زایمان در رابطه با استراتژی های مراقبت شخصی چنین گفت:
۱-ویزیت حضوری(چهره به چهره)در این افراد باید حداقل مورد نیاز باشد و تعداد ویزیتها محدود و در هفته های ۱۱-۱۴، ۲۸، ۳۲و ۳۴-۳۶باشد.
۲-طی ملاقاتهای حضوری باید از تجمع افراد حامله مبتلا به دیابت بارداری در سالن انتظار خودداری شود و در زمان تعیین شده از قبل که توسط پیامک یا تماس کوتاه مدت به اطلاع خانم باردار میرسد برای ویزیت حضوری ضروری مراجعه نماید
۳-مدت ویزیت باید کوتاه باشد و خانم مبتلا به دیابت بارداری به تنهایی و بدون حضور همراه در صورت امکان باید ویزیت شود
۴-به دلیل طولانی بودن مدت انجام تست تحمل گلوکز دو ساعته در دیابت بارداری در زمان کووید ۱۹ از تست HbA1C وBS(تست قند خون غیر ناشتاتصادفی)استفاده میشودو غربالگری قند خون بعد زایمان می تواند به ۳تا ۶ ماه بعد زایمان موکول شود ولی نباید بیش از یک سال به تاخیر بیفتد.
۵-استفاده از روشهای درمانی telemedicine مانند استفاده از ویدیو یا تلفن برای مشاوره های پزشکی و ویزیت های اولیه و پیگیری و چک وزن و فشار خون توسط خود فرد در منزل و اطلاع به پزشک  یا مراقب بهداشتی با تلفن یا ویدیو از روشهای مفید برای مراقبت این افراد می باشد.تزریق انسولین و رژیم غذایی بایستی از طریق تماس ویدیویی به فرد اموزش داده شود. 
۶-به مادر مبتلا به دیابت بارداری بایستی در خصوص بیماری وی اطلاعات کامل داده شود و تشویق به مطالعه درجهت شناخت کامل بیماری شود 
تشویق به داشتن سبک زندگی سالم (فعالیت فیزیکی لازم و رژیم غذایی مناسب), توجه به سلامت روان و داشتن حمایت خانوادگی برای بیمار در نظر گرفته شود.

و در انتها گفت: استراتژیهای مراقبت شخصی مانند telemedicine باعث کاهش عوارض دیابت بارداری طی پاندمی کووید ۱۹ میشود.

  • گروه خبری : مرکز آموزشی درمانی الزهرا ء
  • کد خبر : 65296
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1399/08/24 10:53